kastengrenskitchen.blogg.se

Mat & Drycker och allt som hör därtill

Högrevsburgare med en twist

Kategori: Mat & Drycker

En riktigt bra burgare är alltid rätt på grillen.
 
Fördelen med att göra dom själv är att du kan sätta en prägel på burgarna redan från början.
 
Jag brukar göra några satser när jag ändå är igång. Perfekt att ha i frysen eftersom man lägger dom på grillen när dom är frysta. 
Är bara grillen varm så är maten klar på fem minuter. 
 
Chipotle har jag med i mitt recept, det är rökt chili som är torkad. Det finns i dom flesta affärer. 
 
 
Ingredienser   till 8 st burgare 
 
Högrevsfärs 1 kg 
Rökt fläsksida 200 g (kan bytas ut mot en msk hickory olja) 
Chipotle  1 st 
Salt 1 msk 
Svartpeppar 1 msk 
 
Börja med att ta av stjälken och ta ur kärnorna ur chipotlen  (spara kärnorna om du vill ha riktigt bra hetta) 
 
Mortla chipotlen med salt och svartpeppar tills det inte finns några stora bitar kvar. 
 
Skär av svålen och mal ner fläsksidan i en bunke och lägg i resten av ingredienserna. 
 
Blanda ihop ordentligt.
 
Forma bollar på ca 150 g stycket.
 
Lägg ut plastfilm och platta ut till tunna burgare.
 
Vik plastfilmen över burgaren så du får dom singelföpackade. 
 
Lägg dom i frysen tills dess att det är dags att börja grilla. 
 
 
 
Hur du vill ha din hamburgare vet bara du... 
 
Jag brukar servera med en massa tillbehör som ost, pommes, lökringar, bbqsås mm. 
 
Kommer att lägga upp lite recept på trevliga tillbehör inom kort. 
 
Börja med burgarna och ha dom redo i frysen så länge. 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: