kastengrenskitchen.blogg.se

Mat & Drycker och allt som hör därtill

Tilltugg till ölen

Kategori:

När gästerna kommer och man står där vid grillen och pratar så är det aldrig fel med något att tugga på... 
En ölkorv har länge varit ett starkt kort.... men nu lägger vi den till sidan... 

En knaprig och kryddstark klubba gjord på rökt fläsksida är mitt tips.


Ingredienser till ca 12 klubbor

Rökt fläsksida 800 g 
Salt 3 msk 
Paprikapulver 1 msk
Chilipulver 1 msk
Svartpeppar grovmalen 1 tsk 
Lönnsirap 1.5 dl 

Gör så här 

Dela fläsket en gång på bredden och skiva sen i 2 cm breda skivor. 


Blanda ihop alla kryddoroch rubba in fläsket ordentligt. 


Trä dem på spett 


Lägg dom på grillen med indirekt värme med locket på och spjällen öppna i ca 30 min 

Pensla med Lönnsirap och kör ytterligare 30 min, Pensla igen och låt dom gå i ca 45 min. 


Nu har ni ett tilltugg som kommer vara omtalat!

Bra hetta och en härligt rökig sötma. 

Passar perfekt till ölen! 


KOMMENTARER:

  • Cassie säger:
    2015-08-21 | 06:34:39

    Ser grymt ut! Testas i helgen, definitivt!

    Svar: tycker jag absolut att du ska.
    hur gått som helst!
    Fredrik Kastengren

  • Emiza säger:
    2015-08-22 | 09:23:10
    Bloggadress: http://ewiza.blogg.se/

    ser gott ut :D

    Svar:
    Fredrik Kastengren

Kommentera inlägget här: