kastengrenskitchen.blogg.se

Mat & Drycker och allt som hör därtill

Vansinnigt gott

Kategori: Allmänt, Mat & Drycker

Jag tittar en del på diverse matprogram, och för ett tag sedan så gjorde Tina Nordström en dessert/kaka som såg riktigt god ut. 
 
Såhär blev min variant. 

 
Men eftersom vi inte var så många så skrev jag om mängderna lite. 
 
Ingredienser till en rektangulär sockerkaksform 
 
Choklad coockies 350 g
Mandelmjöl 2 dl 
Smör 75 g 
Vaniljglass 0.5 l 
Karameliserad mjölk 1 burk 
 
Gör såhär 
 
Klä in en sockerkaksform med ett ark bakplåtspapper 
 
Smula ner choklad coockies i en skål och blanda i mandelmjölet. 
 
Smält smöret och häll i skålen och rör om så att allt blandas ordentligt. 
 
Tryck ut hälften av smulblandningen i formen och ställ i frysen i 30 min. 
 
Fördela glassen i formen och tryck till ordentligt, ställ formen i frysen igen i 30 min.
 
Värm under tiden burken med karameliserad  mjölk i en gryta med vatten, detta tar ca 15 min och är för att man lättare ska få ut innehållet
 
Ta nu ut formen och häll över den kondenserade mjölken och bred ut så det blir ett jämt lager, nu är det dags för frysen igen i en timme.
 
Nu är det dags för det sista lagret av smulblandningen, häll över och tryck till ordentligt. 
 
Ställ in i frysen för sista gången i 1.5 timme 
 
Ta ut och låt tina någon minut innan du skivar upp 2 cm breda skivor. 
 
Kan ätas som en sandwich eller så serverar du med bär som Tina gjorde 
 
Enkelt men fantastiskt gott!