kastengrenskitchen.blogg.se

Mat & Drycker och allt som hör därtill

Fortsättning på Dansk fläskstek

Kategori:

Nu har steken fått stå i kylen över natten.

Då fortsätter vi jakten på den goda steken med den riktigt krispiga svålen. 

Jag satte ugnen på 200° och satte steken på en plåt. 
När ugnen var uppe i temperatur så satte jag in steken och slängde in ca 2 dl vatten rakt ner på botten av ugnen. 

10 min lät jag luckan vara stängd. 
Ångan gör så att svålen delar på sig.
Då ser det ut såhär... kanske inte så vackert men det blir bättre. 


Nu är det bara att vädra ut ångan och börja själva stekningen. 

Jag brukar ha ganska hög värme och jag använder alltid varmluft. 

Så sätt ugnen på ca 185° 
Svålen kommer snart att börja poppa. 

Efter ca 40 min så såg det ut såhär. 



Körde den ytterligare 10 min på samma grader och nu är det klart. 


Inte speciellt svårt men vansinnigt gott.

Idag så kommer jag servera denna med kokt potatis, rödkål, brysselkål, äppelmos och skysås. 

Nu ska dom andra två stenarna in så alla gästerna blir mätta. 

Lycka till ! 
Kommentera inlägget här: