kastengrenskitchen.blogg.se

Mat & Drycker och allt som hör därtill

Julköttbullar

Kategori:

Köttbullar hör ju julbordet till... här kommer min variant av en julig bulle att alternera med. 




Ingredienser. 

Fläskfärs 400 g
Gul lök 2 st
Ströbröd 1 dl 
Öl 2 dl (jag använde Samuel Adams Winter) 
Kryddnejlika malen 1 msk
Kryddpeppar stött 1 msk
Strösocker 2 msk
Vitpeppar malen 1/2  msk 
Ägg 1 st

Smör och olja till stekning 


Gör såhär 

Häll i Ströbröd och ölen i en bunke och låt det svälla. 
Hacka löken fint och stek den gyllene i stekpanna i två msk Smör. (Detta ger löken en karameliserad färg och en trevlig sötma)
Ta en ny bunke och lägg i färsen.
Lägg i resten av ingredienserna och blanda väl.
Rulla små nätta köttbullar och stek dem på medelhög värme. 
Jag använder mig av både olja och smör när jag steker för att få en behagligare temperatur i stekpannan men samtidigt få den goda smaken man vill åt av sköter.  

Lycka till och låt väl smaka! 

Följ mig gärna på instagram fritte888




Kommentera inlägget här: