kastengrenskitchen.blogg.se

Mat & Drycker och allt som hör därtill

Barnmat

Kategori:




Det känns så skönt i själen när man gjort maten själv till dom små liven. 
Helt utan konserveringsmedel och E-ämnen mm.

Det är smidigt och ganska snabbt fixat. 

I mitt fall så är det till en 5 månader gammal flicka maten är ämnad för. 

Vill du ha lite bitar i maten som passar till barn från 6-7 månader så kör bara maten något kortare tid i mixern. 

Inköpslistan för dagen var som följer.

Morötter 
Palsternacka 
Potatis  (mjölig)
Vitlök 
Sötpotatis 
Zucchini 
Lax
Torsk
Hackad fryst basilika 
Hackad fryst dill 
Kallpressad rapsolja 

Jag skalade alla grönsakerna och skar dom i stora bitar. 
Sen kokte jag dom riktigt mjuka, det tog 20 min.


Zucchinin skalade jag och hollkade ur kärnhuset.

 Urholkningeng görs lättast med baksidan på en "vanlig" potatisskalare. Fungerar alldeles utmärkt till gurka också. 

Koka Zucchinin i 8 min för att få dom mjuka.






Laxen och torsken putsades och benades ur väldigt noga. 
Se verkligen till att inga ben finns kvar. 

Koka fisken tills du kan dela den med fingrarna. 
Eller till 57 ° om du använder termometer. 


Nu har du alla komponenter till bra mat!

Ta fram mixern och låt fantasin flöda. 

För tre portioner har jag räknat följande 

120 g fisk 
200 g av grönsakerna
1 dl rapsolja 
2 msk av örter 
1 dl vatten


Jag gjorde två varianter idag. 

Nr 1 
Torsk, Palsternacka, potatis, vitlök, basilika, olja och vatten. 
Mixa till en slät puré 




Nr 2 

Lax, Sötpotatis, potatis, vitlök, olja, dill och vatten 
Mixa till en slät puré 


Slutresultatet blev såhär 


Bara att portionerna och frysa in. 
Purén kan tjockna till lite, då är det bara att späda med lite vatten när den ska värmas och serveras. 


Kommer förslag på puré med kött inom kort. 



Kommentera inlägget här: